Martina Mavrin Jeličić

Hormonalni fitness - iskoristite varijacije razine hormona u vašu korist

Uz posebne vježbe može doći do regulacije hormona

 Hormonalni fitness - iskoristite varijacije razine hormona u vašu korist
Ljudsko tijelo proizvodi oko 200 različitih hormona. Hormoni su kemijski "glasnici" koji u tijelu prenose poruke od jedne do druge stanice te su zaslužni za regulaciju svih fizioloških procesa. Svaki naš organ pod utjecajem je hormona.
 
Hormoni reguliraju raspoloženje, rast i razvoj, prenose poruke nužne za međudjelovanje metabolizma i tkiva. Koriste se kao osnova terapije stanja stresa, anemije, poteškoća u pamćenju, autizma, pretilosti i depresije.
 
Hormoni se otpuštaju direktno u krv i putuju krvotokom djelujući točno na onaj organ ili funkciju koji ima receptore za određeni hormon. Istraživanja su potvrdila da određeni intenzitet tjelesne aktivnosti uzrokuje biokemijske reakcije u organizmu u vidu lučenja 8 hormona.
 
 
1. Hormon rasta 
 
Stimulira sintezu proteina (mišićni tonus i mišićni razvoj), snagu kostiju, čvrstoću tetiva, ligamenata i hrskavica. Razina ovog hormona kod ljudi opada nakon 30. godine.
Pomaže u reduciranju tjelesne masti i zadržavanju glukoze u krvi na razini koja pomaže da vježbamo dulje vrijeme.
Otpuštanje hormona rasta iz hipofize u mozgu povećava se aerobnim, posebno intenzivnijim treningom. Intervalni trening metoda je vježbanja koja potiče otpuštanje ovog hormona. 
 
 
2. Endorfini 
 
Endorfini iz hipofize blokiraju bol, smanjuju apetit, stvaraju osjećaj euforije tijekom programa visokog intenziteta, te smanjuju napetost i anksioznost. 
Količina endorfina u krvi povećava se i do pet puta tijekom duljeg perioda (više od 30 minuta) aerobnog vježbanja, od umjerenog do intenzivnog vježbanja i tijekom intervalnog treninga.
 
Također, nakon nekoliko mjeseci redovitog vježbanja povećava se osjetljivost na ovaj hormon, te endorfini koji se proizvedu u krvi ostaju dulje vrijeme. Samim tim dulje vježbanje postaje lakše (smanjuje se osjećaj boli), a trajanje osjećaja euforije nakon vježbanja duže je. 
 
 
3. Testosteron
 
Važan hormon u oba spola za održavanje mišićnog tonusa, volumena, snage i povećanje bazalnog metabolizma. Smanjuje masnoće u tijelu, a povećava osjećaj samopouzdanja. Kod žena ga proizvode jajnici, a kod muškaraca testisi. Proizvodnja testosterona kod žena počinje opadati kako se žena počne približavati menopauzi, dok kod muškaraca počinje opadati u četrdesetima. 
Razina testosterona u krvi povećava se tijekom vježbanja, a povišena može ostati od jednog do tri sata nakon vježbanja. 
 
 
4. Estrogen 
 
Biološki najaktivniji estrogen je 17-beta estradiol (steroidni hormoni jajnika). Povećava razgradnju tjelesnih masnoća iz zaliha, tako da se može koristiti kao gorivo za povećanje bazalnog metabolizma. Utječe na podizanje raspoloženja te povećanje libida. Razina ovog hormona u krvi žena puno je viša, no kako se žena približava menopauzi proizvodnja se estrogena u jajnicima smanjuje. 
 
Količina 17-beta estradiola kojeg luče jajnici povećava se s dugotrajnijim vježbanjem, a razina u krvi može ostati povišena od jednog do četiri sata nakon vježbanja. 
 
 
 Hormonalni fitness - iskoristite varijacije razine hormona u vašu korist
 
 
5. Tiroksin (T4) 
 
Hormon kojeg proizvodi štitnjača, tiroksin ubrzava metabolizam gotovo svih stanica u tijelu. To ubrzanje metabolizma pomaže da se osjećamo energičnije i povećava potrošnju kalorija, što je važan faktor za mršavljenje. 
 
Razina tiroksina u krvi povećava se za oko 30% tijekom vježbanja i ostaje povišena nekoliko sati kasnije – ovaj period povišenog stanja ovisi o intenzitetu i dužini vježbanja. Redovita tjelovježba također povećava razinu tiroksina u mirovanju. 
 
 
6. Adrenalin 
 
Hormon adrenalin kojeg proizvodi nadbubrežna žlijezda povećava količinu krvi koje srce pumpa i usmjerava do mjesta gdje je to potrebno. Stimulira razgradnju glikogena (pohranjenih ugljikohidrata) u aktivnim mišićima, jetra ga koristi kao gorivo te potiče razgradnju masti.
 
Količina adrenalina otpuštena iz nadbubrežne medule proporcionalna je intenzitetu i trajanju vježbe
 
 
7. Inzulin
 
Pretjerano izlučivanje inzulina uzrokuje produkciju masti unutar stanice – dakle, inzulin se ponekad naziva "hormonom masti". 
Razina inzulina u krvi počinje opadati oko 10 min nakon početka aerobnog vježbanja i nastavlja opadati kroz sljedećih 70 min vježbanja. Za modulaciju inzulina, potrebno je da aktivnost bude redovita, intenzivna i kratkotrajna.
 
 
8. Glukagon 
 
Hormon koji također luči gušterača, ali mu je posao podizanje razine glukoze u krvi ("šećera u krvi"). Kada razina šećera u krvi padne, luči se glukagon, zalihe ugljikohidrata (glikogen) u jetri otpuštaju se u krvotok a razinu šećera u krvi podiže se na normalnu razinu. To također uzrokuje razgradnju masnoća, tako da se može koristiti kao gorivo. 
Glukagon se obično počinje izlučivati nakon 30 minuta vježbanja, jer se razina glukoze u krvi počela smanjivati. 
 
 
Pronađite aktivnost u kojoj čete uživati i koje će postati dio vaše svakodnevnice bez obzira da li je da je to tenis, hodanje, yoga ili MBalance (prirodno funkcionalni program). Bilo koji oblik fizičke aktivnosti koji prati gore navedene intenzitete pomoći će vam u regulaciji svih navedenih hormona. 
 
 
Martina Mavrin Jeličić, magistra kineziologije
Body Balance- Kineziološki studio
 
 
 
 

Komentiraj članak:

Članak možeš komentirati ako se prijaviš preko Facebooka ili ako si registrirani korisnik prijavljen u sustav. Registriraj se ovdje. Prijavi se ovdje.