Nutricionizam

Chia - južnoamerička superhrana u vašoj kuhinji

Pridružite se Aleksandri Žarak koja vas kroz svoj raw food tutorial upoznaje s egzotičnom namirnicom

Chia - južnoamerička superhrana u vašoj kuhinji

Jeste li je već primijetili u dućanima zdrave hrane? Svi pričaju o njoj, a vi ne znate što biste s njom i kako da je konzumirate? Govorim o sjemenkama chia-je. Chia sama po sebi je neutralnog okusa, dok njena zrnca izgledaju kao malo veća zrnca maka.

Nemojte chiu ni slučajno kušati samu, natopljenu u vodi, bit će bljutava i ljigava i nimalo vam se neće svidjeti, što je umalo bio moj slučaj. Bila bi to šteta!

Chia - južnoamerička superhrana u vašoj kuhinji

Ali, onda sam joj dala drugu šansu i nisam zažalila, pogotovo kad sam malo bolje proučila što sve chia čini za nas i naše tijelo. Sjemenke chie fantastične su iz niza razloga, a jedan od njih je što poboljšavaju apsorpciju hranjivih tvari u crijevima te vam daju osjećaj sitosti, ujedno vam regulirajući probavu. Dakle, ukusne su, popunit će vas, a od njih se nećete udebljati! Ne mogu zamisliti bolji obrok za početak ili kraj dana, pogotovo kad ih obogatite dodacima poput voća ili kakaa. Princip je jednostavan, ostalo su nijanse! Evo na primjer dvije verzije koje sam radila prošli tjedan: lijeva je s voćem i mlijekom od konoplje, a desna je čokoladni chia puding s mlijekom od badema.

 Chia - južnoamerička superhrana u vašoj kuhinji
 
Moje oduševljenje sjemenkama chie polazi od toga da je to prava superhrana: sjemenke chie pune su kalcija, proteina, vlakana, esencijalnih masnih kiselina, fosfora, magnezija, kalija, vitamina B, željeza, cinka i bakra. Chia ima 6 puta više kalcija, 11 puta više fosfora i 4,6 puta više kalija nego 100 grama špinata, dok je gotovo dvostruko superiorna (1,8) postotku željeza u leći. Ima 2,4 puta više željeza negoli u svinjskoj jetri, ako vam je to uopće referenca ;-) Te male, neugledne sjemenke su zapravo prepune dobrobiti! Važno je da prije konzumacije sjemenke prvo prelijete tekućinom i lagano ih promiješate. Potom je ostavite na miru, ali svakih dvadesetak minuta opet iznova promiješate. I tako dvaput. Nije teško, zar ne?
 
 Chia - južnoamerička superhrana u vašoj kuhinji
 
Idemo dalje, chia je osim toga odlična za regeneraciju mišića kod sportaša, ima nizak glikemijski indeks, hidrira tijelo- sjemenke chie čuvene su po tome što na sebe vežu vodu tako da se u desetak minuta njihov volumen udvostruči, a nastavit će rasti i u vašem hladnjaku! Tijekom tog procesa, sjemenke chije će se želatinizirati i nabubriti i postati nalik pudingu od tapioke. Cool, zar ne? 
 
 Chia - južnoamerička superhrana u vašoj kuhinji
 
Dakle, što vam je činiti s chiom, tom čudesnom sjemenkom koja u vodi ili bilo kojoj tekućini (ideje: sok, mlijeko od koštunjičavog voća, posebno mlijeko od konopljinih sjemenki koje je prepuno aminokiselina i proteina, ma može čak i zgnječena banana) raste do neslućenih proporcija? Uzmete par žlica chije-ovisno što ćete joj dodati, trebat će vam otprilike 2-4 žlice po osobi i prelijete je s duplom količinom vode ili tekućine po odabiru. Promiješate. Malo je zasladite vašim omiljenim sladilom, a to može biti javorov sirup, stevija, med ili što god koristite te potom dodajte-ako želite- začine poput cimeta, kokosovog brašna, sirovog kakaa i, svakako, vaniliju. Opet promiješajte i ostavite barem pola sata-sat da se zgusne.
 
 Chia - južnoamerička superhrana u vašoj kuhinji
 
To je osnovni recept za puding od chije, ali vi ga možete varirati dodajući mu naprimjer zgnječenu bananu, bobičasto voće, sjeckano voće-uvijek je najbolje sezonsko, koje vam je pri ruci. Samo nemojte pretjerati pa unutra dodati previše različitih stvari odjednom. Počnite s manje, provjerite sviđa li vam se okus pa uvijek naknadno možete dodati još ;-) Potom vaš puding ili slasno pojedite ili ga stavite u hladnjak, gdje ga možete držati čak dva dana.
 
 Chia - južnoamerička superhrana u vašoj kuhinji
 
Dakle, evo napokon i recepta:
 
ČOKO CHIA PUDING 
 
2 žlice sjemenki chije
1/2 šalice mlijeka od orašastih plodova (naprimjer badem) ili mlijeka od sjemenki (naprimjer suncokret ili konoplja)
2 žlice agavinog sirupa ili stevie ili sladila koje inače koristite
1 žlica sirovog kakaa u prahu
1 žlica rogača u prahu
1/2 žličice ekstrakta vanilije ili na vrh noža vanilije u prahu
2-3 suhe smokve, sjeckane
Pomiješajte chiju, mlijeko, agavu, kakao i vaniliju u zdjelici te ostavite da miruje 20 minuta. Ponovno promiješajte pa pustite još 20 minuta. Tada u smjesu umiješajte sjeckane suhe smokve. Nakon toga ili navalite na čoko-chija puding ili ga pospremite u hladnjak gdje će se smjesa nastaviti zgušnjavati još 4 do 6 sati. Također, puding možete staviti u zamrzivač na koji sat pa će se pretvoriti gotovo u sladoled.
 
 Chia - južnoamerička superhrana u vašoj kuhinji
 
Eto, preporučujem da odmah nabavite sjemenke chije i počnete eksperimentirati s njom. Možda će vam njen okus u prvu ruku biti čudan, no kad vam se svidi, samo nebo bit će granica vašoj maštovitosti. Javite kako vam je uspio prvi pokus i jeste li već smislili neku svoju verziju! Čekam vas.

 Chia - južnoamerička superhrana u vašoj kuhinji

 

Više o raw foodu i radionicama Aleksandre Žarak možete pronaći u članku 

Alex u zemlji zelenih čarobnica 

 Chia - južnoamerička superhrana u vašoj kuhinji

Chia - južnoamerička superhrana u vašoj kuhinji

 

 

Napisala: Aleksandra Žarak
Blog Green Raw Godess

 

 

 

 

Komentiraj članak:

Članak možeš komentirati ako se prijaviš preko Facebooka ili ako si registrirani korisnik prijavljen u sustav. Registriraj se ovdje. Prijavi se ovdje.